
Framing the 2000 US Presidential Election:
The Coverage by the Brazilian Media

By Mauro P. Porto

Ph.D. Candidate
University of California, San Diego

Assistant Professor of Communication
University of Brasilia (UnB), Brazil

E-mail: mporto@unb.br
Home Page: http://www.unb.br/fac/mporto/index.html

Paper prepared for delivered at the 51st Annual Conference of the 
International Communication Association (ICA), Washington D.C., United 
States, May 24-28, 2001.



2

Framing the 2000 U.S. Presidential Election:
The Coverage by the Brazilian Media

By Mauro P. Porto

The 2000 presidential election in the United States and the events that took place 

in the weeks following election day were subjects of intense media coverage all over the 

world, and Brazil was no exception. News producers from different countries focused 

their attention on these events for many reasons. The position as the main superpower in 

world geopolitics gives to the U.S. a status of “newsworthness” that few countries enjoy.1

The interest with which U.S. presidential elections are observed on the international level 

is thus perfectly understandable. The 2000 election and the impasse that followed it 

generated a unique set of events, which in turn raised a number of complex questions and 

new challenges to journalists and media organizations. How to cover and frame the 

presidential race? How to define the main features of the political and electoral systems 

of the U.S.? How to make sense of the impasse that followed the election? Were these 

events a sign of the strength of American democracy? Or were they definitive evidence of 

its obsolescence and failure?

These events and the questions raised by them offer an exceptionally rich 

opportunity to investigate the features of the journalistic culture of each country and how 

this culture interacts with the realm of politics. The way the different national media 

responded to these questions in their coverage of the 2000 U.S. presidential election 

reveals a great deal about the news values that orient the work of journalists. A basic 

assumption of this study is that the frames used by journalists to interpret the election and 

its aftermath offer important clues about the main features of Brazilian journalists’ 

professional culture.

This paper is aimed at identifying the general patterns of news coverage of the 

2000 U.S. presidential election provided by two of the most important mass media in 

Brazil. A content analysis of the newspaper with the broadest readership, Folha de São 

                                                       
1  The way Brazilian journalists framed the 2000 presidential election reveals this privileged position of the 
United States in world politics. In the last days of the campaign, the newspaper Folha de São Paulo started 
to print the news stories about the election under the heading “The Empire Votes.” The anchor of the 
newscast Jornal Nacional began the report aired on election day by calling the U.S. presidency “the most 
important post in the world.”



3

Paulo, and of the newscast with the largest audience, TV Globo’s Jornal Nacional, is 

developed to identify these patterns. The analysis includes both the campaign period and 

the impasse that followed election day. The paper is divided into three sections. The first

outlines the theoretical framework of the study, particularly the concept of framing. The 

second section presents the results of a content analysis of coverage of the 2000 U.S. 

presidential election provided by the two news media during the campaign period.  The 

third section presents the results of a content analysis of the news stories that appeared 

during the impasse that emerged after election day. Finally, the conclusions stress the 

significance of the findings for the debates about Brazilian journalism and its political 

role.

THEORETICAL FRAMEWORK: FRAMING ANALYSIS

To investigate how the Brazilian media covered the 2000 U.S. election I draw 

from a growing body of literature on framing analysis.2 The concept of frame has been 

used to define the “principles of selection, emphasis and presentation” used by journalists 

to organize the world and report it. In this definition, frames are understood as persistent 

patterns of interpretation by which symbol-handlers routinely organize discourse (Gitlin, 

1980, pp. 6-7). In the coverage of public affairs, frames allow journalists, and to some 

extent audiences, to organize and interpret political events and issues in particular ways. 

While producing the news, journalists draw from public discourse but also contribute 

with their own frames, shaping the “interpretive packages” that are available in any 

culture (Gamson and Modigliani, 1989). Ordinary people frequently use media frames as 

resources in their conversations and discussions of public matters (Gamson, 1995) and 

these frames have an important effect on viewers’ attribution of causal responsibility on 

major political and social problems (Iyengar, 1991).

In this paper, I propose to identify the frames applied by Brazilian journalists in 

the coverage of the 2000 U.S. presidential election. In the content analysis of the 

campaign period, I identify four main frames:

1. Thematic frame. The term thematic frame refers to interpretive patterns that 

focus on candidates’ issue positions and proposals. The emphasis of news stories 

                                                       
2 See Entman (1994) and Scheufele (1999) for more systematic reviews of the studies in this tradition.



4

adopting this framework is on the platforms and programs represented by the different 

candidates. In non-electoral contexts, the thematic frame has been defined in terms of a 

type of reporting that places public issues in some more general or abstract context, 

usually requiring more in-depth, interpretive analysis (Iyengar, 1991, p. 14). 

2. Horse-race frame. This frame focuses on the evolution of the campaign as a 

race among candidates. The emphasis is on who is advancing and who is falling behind 

and therefore on polling numbers and on the campaign strategies of the candidates. 

Studies about the coverage of presidential elections in the U.S. have stressed how 

journalists rely heavily on the horse race frame to report campaigns (Patterson, 1980, 

1993; Robinson and Sheehan, 1983; Hallin, 1994, pp. 133-152). Other researchers have 

used the terms “strategic” or “game frame” to describe the tendency of the media to 

report politics primarily in strategic terms (Cappella and Jamieson, 1997; Lawrence, 

2000). In this paper, I use the term horse race frame to describe the interpretive 

framework applied by journalists to cover the U.S. 2000 election which emphasizes 

candidates’ performance in the polls, as well as their strategies.

3. Personality-centered frame. The tendency of the media to give preference to 

individual actors and to adopt human-interest angles in events, while downplaying 

institutional and political considerations, has been identified by some studies (Gitlin, 

1980; Bennett, 1988). Scholars have used the terms “human impact frame” (Neuman, 

Just and Criegler, 1992) or “human-interest” frame (Neely, 1999) to describe such a 

focus of the news coverage on individuals. I use the term personality-centered frame to 

describe news stories that focus on the personal characteristics of the candidates and 

other major actors, including descriptions of their abilities and qualities and voters’ 

response to them as persons.

4. Episodic frame. The final category I apply to the Brazilian media’s coverage of 

the 2000 U.S. presidential election is the episodic frame. In this type of coverage, 

journalists basically report current campaign events and the beliefs of actors, usually 

limiting themselves to quoting their statements. Patterson (1993) found a strong 

predominance of “descriptive” news stories in the U.S. press, although this type of 

reporting declined with the growth of a more interpretive journalism (see also Barnhurst 

and Mutz, 1997). Some scholars define the episodic frame as a type of event-oriented 



5

reporting that elicits individualistic rather than social-oriented responses to different 

topics on the part of audiences (Iyengar, 1991). In this study, I use the term episodic 

frame to refer to event-centered news stories that reported “facts” or actors’ statements, 

adopting a more descriptive mode of coverage.

These four categories of frames will be used to analyze the coverage of the 

campaign period of the 2000 U.S. presidential election by two of the most important 

news media in Brazil. The next section presents the results of the content analysis that 

was developed on the basis of this classificatory scheme.

THE NEWS COVERAGE OF THE CAMPAIGN PERIOD

In this section I develop a content analysis of the campaign coverage that was 

provided by the newspaper Folha de São Paulo and by TV Globo’s newscast Jornal 

Nacional. In the case of Folha, the period of analysis goes from the Republican National 

Convention (July 31, 2000) to the day after the election (November 8, 2000), a total of 

101 days. In the case of the newscast Jornal Nacional (JN), the period of analysis was 

much smaller due to lack of funding and the resulting difficulties in recording its 

editions.3 The newscast was analyzed in a period of three weeks, between October 16 and 

the day following the election (November 8), with the exception of two days.4

While selecting the sample of news stories to be analyzed, an effort was made to 

include all news stories about the 2000 U.S. presidential election that were printed or 

broadcast, with some exceptions. In the case of the newspaper Folha de São Paulo, only 

the reports printed in the first page and in the international section, which appears under 

the heading Mundo (World), were analyzed. Other items, such as interviews, 

photographs, illustrations, tables, and maps, were excluded, as well as one-paragraph 

notes that sometimes appeared in the section Panorâmica (Panoramic). In the case of the 

newscast Jornal Nacional, all reports aired about the presidential election were analyzed. 

For both print and broadcast news, the focus was on the verbal or textual contents of the 

news stories, not on their visual aspects. Finally, only the stories about the presidential 

                                                       
3  In Brazil there are no public archives from where scholars can obtain episodes of newscasts or other TV 
programs. I am thankful to Luciana Porto and Marcio Faerman for their assistance in recording the 
newscast.
4  The editions from November 4 and 5 were not recorded due to technical problems.



6

race were included and therefore news stories about congressional elections were not 

analyzed.

After defining the sample, the main methodological procedure was the 

classification of the news stories according to a common coding scheme, having the news 

story as the unit of analysis. Each report was then classified according to its dominant 

frame and according to other variables.

The Newspaper Folha de São Paulo.

Folha de São Paulo is the largest Brazilian newspaper, with an average daily 

circulation of 472,000 copies.5 The paper was founded in 1921 and in 1962 it was bought 

by its current owners, the family Frias. Although Brazil has one of the lowest newspaper 

circulation levels in the world, with 42 copies sold for each 1,000 inhabitants, Folha

plays an important political role. Since the leading Brazilian newspapers are intensely 

consumed by the national elite and are closely monitored by other media, they have an 

important agenda-setting function (Kucinski, 1998, pp. 24-26). Folha is a central source 

of foreign and domestic news for the national elite in Brazil.

a) How much coverage did Folha offer in the electoral period?

We can start with a preliminary question: how much coverage did the newspaper 

Folha de São Paulo provide about the U.S. presidential election? In the period of 101 

days between the Republican Convention (July 31) and the day following the election 

(November 8), Folha published 106 news stories about the electoral contest, thus a little 

bit more than one per day. Nevertheless, as one would expect, the news stories were not 

evenly distributed across time. Figure 1 presents the frequency distribution of news items 

across the fifteen weeks of the electoral period. The data suggests that the coverage was 

concentrated around major campaign events. The first period (weeks 1 through 3) was 

dominated by the coverage of the National Conventions of the Republican and 

Democratic parties. This period was followed by an intermediary phase (weeks 4 through 

9) that attracted less coverage, since no major campaign events took place. Coverage 

                                                       
5  Folha is followed by the newspapers O Estado de São Paulo (367,000) and O Globo (335,000) in 
circulation numbers (World Association of Newspapers, World Press Trends, Paris, 2000). These are very 
low numbers for a country with more than 170 million inhabitants.



7

increased again in the third period (weeks 10 through 12) due mainly to the three debates 

that were organized with the two leading candidates, George W. Bush and Al Gore. As 

election day approached, coverage increased substantially, with the election period 

(weeks 13 through 15) attracting the largest coverage. Despite the fact that the last 

“week” included only three days (November 6-8) it contained the greatest number of 

news stories. Thus Folha provided its readers with a good amount of news coverage of 

the election, with some exceptions, such as week 8 (September 18-24), when no news 

stories were printed.

Figure 1 – Frequency of news stories about the 2000 U.S. 
presidential election published by the newspaper Folha de São 
Paulo (July 31 – November 8, 2000). *

* Total number of news stories = 106. All weeks include a seven day period, 
from Monday through Sunday, with the exception of week 15, which includes 
only three days (November 6-8).

b) What kinds of journalists constructed the news stories of Folha?

Another issue investigated was the source of the news stories. During the entire 

electoral period, Folha maintained a special correspondent in the United States to cover 

 Week

151413121110987654321

30

20

10

0

Oct 23/Nov 8

 Election
 Period

19

5

8

Oct 2/Oct 22

 Period of the
 Debates

3

6

Aug 21 / Oct 1

 Intermediary
 Period

22

8

5

  July 31/Aug 20

  Period of the
  Conventions



8

the election and its local reporters in the city of São Paulo also contributed with their own 

news stories. Besides its own reporters, the newspaper translated and reprinted articles 

from other media, particularly from American newspapers. It is therefore important to 

distinguish between the news stories written by Folha’s staff and those produced by other 

media and news services. Table 1 presents the classification of the news stories according 

to their source (or byline). Folha’s journalists wrote almost half of the news stories (47 

%) and its correspondents in the U.S produced the great majority of them. On the other 

hand, more than half of the items were written by foreign journalists, mainly from the 

U.S., or were based on international news agencies. If we consider the 56 news stories 

that were not written by the staff of Folha de São Paulo, we find The New York Times as 

the single most important foreign news source: 24 news stories (43% of the foreign 

items) appearing in Folha were reprinted from the Times. The second most important 

international source was the foreign news agencies, followed by other foreign media.

Table 1 – Classification of the news stories published by the newspaper 
Folha de São Paulo during the campaign period according to their 
source (July 31 – November 8, 2000).

Source Total

Folha’s Staff Correspondent in the U.S 

Local reporters                           

40.6 %

6.6 %

47.2 %
(n=50)

Foreign Sources The New York Times

Other U.S. newspapers

International news agencies

Other foreign sources

22.6 %

3.8 %

14.2 %

12.2 %

52.8 %
(n=56)

Thus, when analyzing how Folha covered the U.S. election, it is important to 

distinguish between the content produced by its own staff and the content extracted from 

or based on foreign sources. In this article, I identify two main categories. First, I use the 

term “articles from Folha’s staff” to refer to reports written by Folha’s correspondents 



9

and local reporters. Second, I use the term “articles from foreign sources” to refer to 

items written by or based on foreign media and international news agencies. It is 

important to note that the first group was dominated by Folha’s correspondents in the 

U.S., while the second was dominated by The New York Times and the international news 

agencies.

c) How did Folha frame the 2000 U.S. presidential contest?

  After clarifying how much coverage Folha de São Paulo provided and what 

kinds of journalists were in charge of writing the news stories, I now turn to the frames 

used by journalists in the campaign coverage. The news stories were classified according 

to the four main frames: thematic, horse race, personality-centered and episodic. All news 

stories of the electoral period were coded according to its dominant frame. Table 2 

presents the results of this classification and also divides the news stories according to 

their source  (Folha’s staff or foreign sources). The data show that the most frequent 

frame, dominant in 35% of all news stories, was the horse race. The emphasis on polls, 

“winners-and-losers,” and on candidates’ electoral strategies was dominant both in the 

news stories written by Folha’s staff and in those by foreign sources, with a stronger 

emphasis on these aspects in the second group. The second most frequent frame was 

episodic, with stories basically describing events without contextualizing them in terms 

of the other frames. As in the case of the horse-race frame, emphasis on events and 

description was stronger in the content produced by foreign sources. The third most 

frequent frame was thematic, with items focusing on candidates’ issue positions and 

proposals. In this case, the emphasis was stronger among items from Folha’s journalists, 

who produced almost twice as many thematic reports as did foreign sources. The fourth 

most frequent frame was personality-centered, emphasizing candidates’ attributes and 

qualities, as well as voters’ responses to them as persons. These aspects were more 

frequent in the news items produced by or based on foreign sources. Finally, no dominant 

frame was identified in 10 of the 106 news stories (9.4%). This category includes news 

stories that presented more than one frame, with none of them appearing to be dominant, 

as well as items that presented other interpretive frameworks.



10

Table 2 – Classification of Folha de São Paulo’s news stories according to their 
dominant frame and according to their source (July 31 – November 8, 2000).

Frame: All News Stories:
Articles from
Folha’s staff:

Articles from
Foreign Sources:

Horse-Race

Episodic

Thematic

Personality-Centered

Mixed/Other

          Total

34.9 %

28.3 %

15.1 %

12.3 %

9.4 %

100% (n=106)

32.0 %

24.0 %

20.0 %

10.0 %

14.0 % 

100 % (n=50)

37.5 %

32.1 %

10.7 %

14.3 %

5.4 %

100 % (n=56)

Pearson Chi-Square = 4.844 (p<.304).

Therefore, most of the reporting provided by the newspaper Folha de São Paulo

focused on the horse-race aspects of the campaign or limited itself to describe events 

(63% of all news stories), while candidates’ positions and proposals were the main focus 

of only 15% of the news stories. The news stories based on or produced by foreign 

sources presented more emphasis on horse race, episodic and personality-centered frames 

and less on policy issues. Nevertheless, the differences between the two groups were not 

statistically significant. Thus, Folha’s coverage as a whole followed a very similar 

pattern, independent of the source of the news stories. After identifying the main framing 

patterns of the electoral period coverage, I will now describe in more detail how 

journalists applied each frame to report the campaign.

The horse-race frame

A significant part of the horse race coverage was made up of reports that 

presented poll results, focusing on who was ahead, rising or falling. Journalists also 

focused on the importance of polls for voters and party activists and consequently for the 

general climate of the campaign. No item illustrates this approach better than an article 

reprinted from The New York Times (“Al Gore tries to bring the dispute to the field of 

ideas,” August 19). Focusing on how the Democratic Convention was trying to change 



11

Gore’s image among voters as a “boring and stiff” candidate, the article quotes a delegate 

from the state of Ohio: “The polls have a psychological effect. It is like when you go to 

the jockey club, look at the list of horses that will race and see that your horse is not well 

positioned in the predictions.” It is difficult to imagine a more explicit interpretation of 

the campaign as a horse race.

Even when journalists dealt with candidates’ issue positions they frequently 

framed them in terms of electoral strategies and rhetorical manipulations aimed at 

attracting voters. In a report by Folha’s correspondent with the title “Bush rejects 

economic merit of Clinton” (August 2), the focus is not so much on Bush’s economic 

policy, but on how Republicans were facing the problem of campaigning against the 

Democrats in a period of economic expansion. According to the journalist, polls showed 

that voters were giving the credit for the good performance in the economy to President 

Clinton, but that he did not manage to transfer this credit to his candidate, Al Gore. The 

Republican platform, approved two days earlier in the party’s National Convention, is 

interpreted by the journalist in terms of a strategy aimed at preventing this transfer from 

happening. In his view, Republicans were trying to accomplish that by attributing the 

causes of the economic expansion to the Republican governments that preceded Clinton 

in the White House. The same theme is repeated three months later in an article reprinted 

from The New York Times (“Prosperity does not guarantee Gore’s victory,” November 2). 

The focus here is not on Bush, but on Gore’s difficulties in associating his image with the 

economic prosperity of the Clinton years. The attention is directed again to the strategies 

of the candidates.

Another report by the correspondent frames the Republican Convention in terms 

of a conscious effort to change the image of candidate Bush (“Party tries to improve 

Bush’s image,” August 3). According to the report, the American public started to see 

Bush as unprepared in foreign policy after he could not name four important international 

leaders in a television interview. The presence of politicians and military leaders in the 

Convention, such as general Norman Schwarzkopf and senators Robert Dole and John 

McCain, is interpreted as a maneuver to show voters that Bush is well prepared to 

command foreign affairs, particularly in relation to national defense.



12

The Democratic National Convention was also framed in terms of the horse race 

framework. In the report “Al Gore wants to take off with old symbols” (August 14), the 

correspondent argues that Los Angeles was chosen as the site of the Convention to 

improve the candidate’s position in the polls. The aim of the Democratic Party would be 

to symbolically link Al Gore to John Kennedy, who had his candidacy launched in 1960 

in the same city. According to the correspondent, Los Angeles was chosen not only 

because of  “symbolic” factors, but also for two other reasons. First, California is the state 

with the biggest number of delegates (54) in the electoral college. Second, the state is the 

cradle of two industries that are heavy donors to the Democratic Party, Hollywood and 

the new technologies sector. Thus, the choice of the site of the Convention is seen as part 

of a general strategy aimed at improving Gore’s performance in the polls, guaranteeing 

votes in the electoral college, and attracting financial contributions to the campaign.

The debates between the two main candidates, Bush and Gore, were also reported 

in terms of the horse race frame. Stories about the debates frequently focused on their 

impact on the polls or on the results of surveys that were aimed at evaluating who “won” 

the debate. There wasn’t much focus on what the candidates said. Horse race stories also 

stressed how campaign events were organized and scheduled according to electoral 

strategies. Thus, in the weeks that preceded the election, candidates’ decisions on which 

states to visit were seen as determined by the features of the electoral system. A report 

based on international news agencies argued that candidates’ schedules were a result of 

their strategy of winning the “decisive states” in the electoral college (“Populous states 

might favor Democrats,” November 2). On other occasions, events are judged in terms of 

their possible impact on the polls. The exposé about Bush’s 1976 citation for driving 

under the influence of alcohol was discussed by a report reprinted from the British 

newspaper The Independent in these terms (“Revelation shakes a monotonous 

campaign,” November 4).

A common theme in the horse race stories is the strategy used by candidates to 

attract voters. In these stories, candidates’ positions and programs are never related to 

ideological differences or to their commitments to specific constituencies, but are 

presented as conscious rhetorical acts aimed at winning the election. A journalist from the 

news agency Reuters argued that since the election was a close one, its final outcome 



13

would depend on candidates’ ability to convince their electoral bases to cast their votes 

on election day (“Turn out might decide the election in the USA,” October 26). 

According the journalist, it is for this reason that Gore was dealing with the problems of 

women, African-Americans and the elderly, while Bush was focusing his attention on 

conservative Christians and rural voters. Weeks later, on election day, a report by Folha’s 

correspondent argued that the strategies of the two main candidates were characterized by 

“electoral centrism,” a process by which candidates produce “ideological 

metamorphoses” to attract independent voters and to broaden their electoral basis 

(“Candidates use Clinton’s ‘centrism’,” November 7). According to several experts 

quoted in the report, Clinton inaugurated the strategy in the 1992 and 1996 campaigns. 

Polls results are cited by the journalist to justify the conclusion that Bush’s centrist 

strategy has been more successful, since he has attracted a higher number of independent 

voters.

The Episodic frame

As we have seen, the second most frequent frame in Folha’s news coverage, 

dominant in 28% of all stories, was episodic. In these news stories, journalists focused on 

some basic tasks. First, they frequently limited themselves to reporting current facts, 

mainly by describing campaign events, such as conventions, debates, and rallies. On 

other occasions, journalists reported beliefs or attitudes of actors, usually limiting 

themselves to quoting their statements. Finally, several news stories conveyed 

information to the readers without the context of the three other interpretive frameworks 

(thematic, horse race or personality-centered). For example, Folha’s correspondent 

informed readers that senator Joseph Lieberman, who had recently been chosen as Gore’s 

running mate, had been in Brazil in 1998 as an envoy of Congress (“Nominee acted in 

Brazil during Real’s crisis,” August 8). The report focused on Lieberman’s mission and 

who he met, and transcribes several quotes from the vice-presidential candidate. The 

dominant tone of this report, as in all episodic news stories, was descriptive.



14

The thematic frame

Despite the clear predominance of horse race and episodic reports in Folha’s 

coverage of the election, candidates’ issue positions received some attention. In these 

reports, the emphasis was not on candidates’ strategies or on poll results, but on their 

programs and proposals. One of the main subjects of the thematic reports was the 

candidates’ foreign policy position in general, and their possible impact on the relations 

with Brazil in particular. In a report based on an interview with Robert Zoellick, Bush’s 

foreign policy advisor, Folha’s correspondent discussed the Republican candidate’s 

proposed policy for Latin America, suggesting that an eventual Republican presidency 

would improve relations with the region (“Bush prioritizes relation with Latin America,” 

August 1). The foreign advisor is quoted saying that Bush would accept a request made 

by emerging countries, mainly Brazil and China, to exclude environmental and labor 

issues from the negotiations of the World Trade Organization. Nevertheless, the 

correspondent stresses that the platform approved by the Republican Convention is “less 

kind” with developing countries than the advisor suggested. The correspondent stresses in 

particular the platform’s positions on the World Monetary Fund and the World Bank. In 

another report in the following day, the correspondent discussed how the platform 

approved by the Republican Convention failed to include homosexual issues (“Party 

avoids debate about homosexuals”).

Evaluating the platform approved by the Democratic Convention, Folha’s 

correspondent argued that it contained proposals “strongly contrary” to the positions of 

the Brazilian government and of other emerging countries (“Gore’s platform contradicts 

Brazil’s positions,” August 16). The journalist points to the fact that the platform 

proposes to establish environmental, social and human rights conditions to loans made by 

the World Monetary Fund and by the World Bank, as well as to trade agreements 

established within the World Trade Organization. The report says that Brazil and China 

are some of the countries which fear that such conditions might be used by the United 

States as an excuse to increase protectionist policies and as an instrument to win trade 

disputes with emerging countries. Another report by a local journalist from Folha argued 

that the Brazilian foreign ministry saw too much protectionism in Gore’s platform and 



15

was hoping for a Republican presidency (“Itamaraty sees protectionism in Gore and 

hopes for Bush’s victory,” November 6).

Journalists also focused on candidates’ positions on domestic issues. A news story 

reprinted from the Los Angeles Times discussed Gore’s proposals to eliminate the 

national deficit and improve the income of working families (“Gore promises to eliminate 

internal debt and to elevate income in the US,” September 7). A report by Folha’s 

correspondent discussed the results of a study about executions in the state of Texas when 

Bush was governor, raising the issue of the death penalty (“Study condemns executions 

in the Bush era,” October 18). A story reprinted from The New York Times discussed 

Bush’s policy on abortion (“Pro-abortion groups of the US criticize Bush,” October 30) 

and one report reprinted from the Spanish newspaper El País stressed how both the 

Republican and the Democratic parties were ignoring the interests of the poor, since they 

tended not to participate in politics (“Campaigns ignore the poor,” November 8).

News stories frequently compared candidates’ positions in a single area or issue. 

One report by Folha’s correspondent discussed the differences in the proposals of the two 

main candidates in the area of foreign policy (“Bush fears ‘Vietnam’ in Colombia; Gore 

sees exaggeration,” August 17). An insightful story by a journalist from the Spanish 

newspaper El País dealt with the same issue two months later (“Candidates disagree on 

foreign policy,” October 17). One story by Folha’s correspondent compared how the 

platforms of the Republican and Democratic candidates would affect Brazil and the 

projects of regional integration in the continent (“Republican platform prioritizes Brazil; 

Democratic, does not,” November 6). A short story reprinted from The New York Times

compared the stands of the two main candidates on the issue of abortion (“Elections 

decide the future of abortion,” October 12). Folha’s correspondent compared the 

economic policies of the candidates, including their proposals on taxes and on how to use 

the surplus (“Elections defines the course of US economy,” November 5). One of Folha’s 

correspondents in the US stressed how the election would affect the composition of the 

Supreme Court (“Electoral dispute also decides the ideological profile of the Supreme 

Court,” November 5).



16

The personality-centered frame

Another interpretive framework used by journalists to report the election centered 

on candidates’ personalities. When Bush was formally launched by the Republican 

Convention as a candidate, Folha’s correspondent presented his personal history 

(“Republicans make Bush’s candidacy official,” August 4). The journalist argued that 

Bush’s adolescence was centered around parties and alcohol and that he failed as 

businessmen, becoming a politician under the shadow of his father. The reporter also 

commented on how the candidate frequently makes gaffes due to his difficulties in 

verbalizing some words and because of the tendency to mix up the names of countries. 

According to the report, these gaffes then become raw materials for comedians. A news 

story reprinted from The New York Times discussed voters’ responses to the personal 

qualities of the candidates, mainly Bush’s weak knowledge of foreign affairs (“Bush 

shows weakness in foreign policy,” October 11). Gore is presented as an intelligent 

person, but also as someone who has an irritating tendency to tell small lies and to say 

things just to please the audience. Bush, on the other hand, is presented as someone who 

does not know much about foreign affairs and as having difficulties in verbalizing simple 

words.

The debates between the two main candidates were frequently reported in terms 

of their success in changing voters’ perceptions about the negative aspects of the 

candidates’ personalities. Two short items published on October 13 evaluated the 

candidates’ performance in the second debate on these terms. The first report, from The 

New York Times, argued that Bush was successful in appearing more intelligent and Gore 

in appearing less aggressive and formal (“Undecided votes will decide election”). The 

second report, from The Washington Post, stated that the main reason why Gore was not 

leading the polls was “the fact that the public still has doubts about Al Gore as a person, 

mainly in relation to the truthfulness of what he says” (“Voters still have doubts about

Gore”). Folha’s correspondent argued weeks later that both candidates have the tendency 

to tell “small lies (“Candidates keep the tradition of telling ‘small lies’,” November 5). 

It is interesting to note that journalists used candidates’ qualities as persons to 

answer one of the key questions of the campaign: why wasn’t economic prosperity 

helping the Democratic candidate in the polls? Folha’s correspondent gave a personality-



17

centered explanation: voters think that Bush is a more authentic person (“Economy is 

well, but does not help Gore,” November 5). Experts are quoted saying that because of 

some of Gore’s statements, such as when he said he had invented the Internet, his image 

started to be associated by voters with someone who tries to be something he is not.

On election day, two news stories reprinted from the French newspaper Le Mond

summarized the biographies of the candidates, both stressing their qualities as persons. 

The report on Bush raised the question of whether he would be able or not to distance 

himself from the shadow of his father, presenting him as outgoing, charming and as 

having good political skills (“Republican candidate struggles to run away from father’s 

shadow”). The report on Gore presents him as someone with good performance in

debates, with good knowledge of policy issues, but as someone without charisma 

(“Democrat was programmed to occupy the presidency”).

Journalists sometimes focused on the personal qualities and role of key members 

of the families of the candidates. A report by Folha’s correspondent introduced Bush’s 

nephew, George P. Bush, as a weapon available to the Republicans to attract Latino 

voters (“Candidate’s nephew is a Latino weapon,” August 1). The emphasis of the report 

is on George P.’s personal qualities, including his physical similarity to the Spanish 

singer Enrique Iglesias and his role as a celebrity among Hispanic women. Another report 

by a local reporter focused on the different personal styles of the wives of the candidates 

(“Gore’s wife is active and Bush’s discrete like her mother-in-law,” November 5).

Other frames

Some of the frames used by journalists did not fit the four main categories. The 

most important of them was the interpretive framework that emphasized the monarchy-

like features of the U.S. political system A report by Folha’s corespondent about the 

Republican National Convention interprets American politics in terms of a monarchical 

system dominated by the Bush dynasty (“Convention acclaims Bush dynasty,” August 3). 

A few days later, a story reprinted from The New York Times adopts the same interpretive 

framework (“For the Bush clan, event is a family reunion,” August 6). The frame 

reappears three months later, in the day before the election, in a report written by a local 

journalist (“Election keeps U.S. dynastic tradition,” November 6).



18

One of Folha’s correspondents compares the rules of the debates in the U.S. and 

in Brazil. The reporter frames the Brazilian system, which allows the participation of a 

greater number of candidates in the debates, as a “circus” (“Debate rules in the U.S. are 

better than the Brazilian ones,” October 12). A report from another correspondent frames 

the U.S. presidency as the most powerful post in the world, although corporations and 

Congress limit the power of the president (“U.S. president will have record revenues,” 

November 5).

d) How did Folha evaluate the style of U.S. elections?

Another topic investigated refers to the evaluations presented by the news stories 

about the style of the U.S. electoral campaigns, particularly to how campaign strategies 

and methods were interpreted by journalists. Such evaluations were found in only 14 of 

the 106 news stories, the great majority of which (11) were written by Folha’s own 

journalists. Most of the evaluations centered around the role of the media or on how the 

political system was tailored to the needs of the electronic media. The National 

Conventions, in particular, were particularly criticized on these grounds. A report about 

the Republican National Convention by Folha’s correspondent presented a very critical 

evaluation of the Conventions: “Presidential conventions in the U.S. are theatrical plays 

planed in their minimal details to gain space in the media and to nationally launch 

candidates that have been chosen months before, during the parties’ primaries in the 

states” (“Party makes Bush’s candidature official under the shadow of McCain,” July 31). 

The exact same statement was repeated by the correspondent in a story printed a few days 

later (“Republicans make Bush’s candidature official,” August 4).

A long report reprinted from The New York Times criticized the U.S. media for 

changing their news coverage of the campaign according to variations in the results of the 

polls (“Electoral polls influence the media coverage,” October 1). According to the 

journalist, “At every oscillation in the pendulum of the polls the media change their 

coverage and start to attack the candidate that is ahead.” The article criticizes the 

tendency of the media to take poll results as precise reflections of reality, ignoring how 

survey questions pressure undecided voters to “choose” a candidate when they haven’t 

decided yet who they are going to vote for. Because the media want a clear answer to the 



19

question of “who is ahead,” polling institutions count the preferences of these voters as 

definitive ones, when their preferences are in fact very volatile.

The debates were also criticized. An article written by one of Folha’s local 

reporters argued that the dominant format of the debates is the “quiz show,” with specific 

questions and very little time for the answers (“Marketing advisors dominate the first 

meeting’” October 11). The journalist argues that the debates started to be dominated by 

marketing specialists, turning them in “little more than a pile of ready phrases, created by 

teams of writers and tested by qualitative research [with voters].” In the following day, 

one of Folha’s correspondents presented a more positive evaluation of the debates. 

Comparing the television debates of the U.S. and Brazil, the journalist criticizes the 

“democratism” of the Brazilian system, which grants access of a great number of 

candidates to these events (“Debate rules in the U.S. are better than the Brazilian ones”).

One of the correspondents discussed the dominant position of some clans, 

including the Bush family, in the American political process and proposed an explanation 

to it (“Election keeps U.S,’s dynastic tradition,” November 6). According to the 

journalist, the phenomenon was a result of two factors. First, the “celebrity cult,” 

developed in the last four decades by the media. Second, the capacity of these celebrities 

to raise money for the electoral campaigns.

A report reprinted from the British newspaper The Independent criticizes the 

negative tone of candidates’ political advertising on television and the monotony of the 

campaign (“Revelation shakes a monotonous campaign,” November 4). In a similar way, 

the correspondent notes that the U.S. election took place in a rather cold climate, without 

the agitation in the streets and the enthusiasm of supporters that characterize the elections 

in Brazil (“In Chicago, Blacks prefer Gore,” November 8). Another report from the 

correspondent points to a peculiarity of the US political process, the fact that newspapers 

openly support candidates in their editorials, while trying to keep the news coverage 

objective (“Press diminishes support for candidates,” November 7).

Another aspect of the U.S. elections that was criticized was their high costs. The 

correspondent presents the results of a study which shows that the 2000 presidential 

election was the most expensive in U.S. history (“Undecided prefer Gore in the final 

debate,” October 19). On election day, Folha’s correspondent also stressed the high costs



20

of the election, comparing it to the last presidential election in Brazil (“Campaigns cost 

US$ 3 billion and were the most expensive,” November 7). According to the journalist, 

Bush’s campaign collected US$ 187 million dollars, while Fernando Henrique Cardoso’s 

1998 campaign collected approximately US$ 40 million.

TV Globo’s newscast Jornal Nacional (JN)

TV Globo’s Jornal Nacional is the newscast with the highest audience ratings in 

Brazil. As several studies have already shown, TV Globo (Rede Globo) has consolidated 

a dominant position in the Brazilian television market, becoming a key player in the 

political process (Lima, 1988; Amaral and Guimarães, 1994). Besides dominating the 

television market, Globo Organizations are characterized by vertical and horizontal 

integration, with business activities in several areas, including newspapers, radio stations, 

a publishing house, a recording company, cable and satellite television, 

telecommunications and Internet, among many other sectors (Amaral and Guimarães, 

1994; Lima, 1998; Brittos, 2000). The network’s main newscast, Jornal Nacional, is by 

far the most popular news media in Brazil. It is broadcast in prime time, around 8:00 

p.m., and is watched by an average of 40% of the dwellings with television sets.6

a) How much coverage did JN offer and by what kinds of journalists? 

The period of analysis of the newscast Jornal Nacional (JN) was much shorter 

than the one used in the case of the newspaper Folha de São Paulo. The sample includes 

all editions aired between October 16 and the day following the election (November 8), 

with the exception of November 3 and 4. In the 19 editions analyzed in the period, JN

broadcast reports about the election in only 6 of them (32%), totaling 15 minutes of news 

coverage.

Two of the six reports were made up of shorter items (30-47 seconds) in which 

only the anchor of the newscast spoke. In both cases the anchor basically announced the 

results of the most recent polls about the presidential race. The remaining four news 

stories started with an introduction by the anchor followed by a report from JN‘s 

                                                       
6  IBOPE, Relatório AIP Nacional, September 1999.



21

correspondent in the U.S., reporter Zileide Silva.7 These news stories were longer 

(between 1 minute and 13 seconds and 6 minutes and 30 seconds) and obviously more 

detailed. Thus, the main newscast in Brazil did not provide much coverage in the three 

weeks of the campaign period and TV Globo’s correspondent in the United States 

produced the great majority of the news stories.

b) How did Jornal Nacional frame the 2000 U.S. presidential election?

Of the six news stories aired, four adopted a horse race frame and two an episodic 

format. Therefore, JN’s coverage focused only on polls or on describing recent events. 

The first report, aired on October 18, dealt with the last presidential debate between the 

two main candidates, George W. Bush and Al Gore. In her wrap-up of the report, the 

correspondent focused on the possible impact of the debate on poll results. In the second 

and third reports (October 23 and November 2) the anchor announced the most recent 

poll results. In the fourth report (November 6), the journalist presented a didactic 

explanation of the U.S. electoral system, mainly of the electoral college, but focused on 

the campaign activities of the candidates and their strategies to make sure their supporters 

would cast their votes on election day. These four stories were coded as adopting a horse 

race frame.

The remaining two news stories limited themselves to reporting the most recent 

events, adopting an episodic frame. The fifth report, aired on election day (November 7), 

basically described the lines in the voting locations and reported the last rallies of the two 

main candidates. The item includes a live report from the correspondent, as well as brief 

quotes from the two main candidates and from voters who had just cast their ballots. The 

news story aired the day after the election (November 8) also included live participation 

by the correspondent, who summarized the events that followed election day, mainly in 

relation to the deadlock in Florida. It also included participation from TV Globo’s 

correspondent in London. He told the audience about the gaffe of several world leaders 

who hurried to be the first to congratulate Bush and were embarrassed by the fact that his 

victory had not been officially confirmed. 

                                                       
7  It is important to note that Zileide is a female black journalist, a rare case in Brazil’s not diverse media 
landscape.



22

In sum, the coverage of the campaign provided by Jornal Nacional was entirely 

devoted to reporting the most recent events and to emphasizing horse race aspects, 

mainly poll results. Although there were more reports adopting a horse race frame, the 

two reports adopting an episodic frame were much longer and took two thirds of the 

coverage time. On the other hand, there were no reports focusing on candidates’ issue 

positions or on their personalities in the period of analysis. Thus, TV Globo’s prime time 

newscast not only offered relatively little coverage of the U.S. presidential election, but 

also adopted a descriptive style or focused on horse race aspects.

d) How did JN evaluate the style of U.S. elections?

There were two brief comments about the style of the election in two of the six 

news stories aired by JN. In the report broadcast on October 18, the correspondent calls 

attention to the more flexible or talk-show like features of the last debate between the two 

main candidates. The reporter stressed, for example, the fact that candidates could walk 

around the stage. In the report broadcast on November 6, the correspondent emphasized 

that the 2000 election was the most expensive in U.S. history, although details were not 

provided.

THE COVERAGE OF THE POST-ELECTION PERIOD

Besides investigating how the newspaper Folha de São Paulo and the newscast 

Jornal Nacional framed the election period, I also developed a content analysis of the 

coverage of the conflicts that followed election day. The period of analysis of Folha’s 

news coverage of the post-election impasse ranged from the day in which the impasse 

was announced (November 9) to the day following Al Gore’s concession speech 

(December 14), including therefore 35 days. Jornal Nacional’s period of analysis was 

again shorter, for the same reasons previously explained. All editions of the newscast that 

were broadcast between November 27 and December 14 were analyzed. The sample with 

news stories from the newscast includes therefore 16 days.

The content analysis of the news coverage of the post-election period focused on 

a basic question: how did the Brazilian media interpret the disputes over the counting of 

votes in the state of Florida? How did journalists frame the events that postponed the 



23

final decision about the outcome of the election? Thus, in this section I focus on a more 

specific level of framing. The aim is to investigate how the media interpreted the events 

and disputes that took place during the post-election period.

The newspaper Folha de São Paulo

a) How much coverage did Folha offer and by what kinds of journalists?

The confusion in the counting of the votes in Florida and the conflicts over the 

final outcome of the presidential election attracted a lot of coverage on the part of the 

newspaper Folha de São Paulo. In the 35 days of the post-election period, Folha

published 151 news stories about those events, an average of 4 reports per day. The 

coverage offered by Folha in the post-election period was four times larger than the 

coverage offered in the campaign period.

The sources of these news stories are presented in Table 3. The pattern is very 

similar to that of the campaign period, with some differences. The most important of 

them is the fact that in the post-electoral period Folha’s staff wrote the majority of the 

news stories (56%), compared to less than half of the reports (47%) in the campaign 

period. Otherwise, both periods have similar patterns. Correspondents wrote the great 

majority of the news stories from Folha’s journalists. In the stories written by or based on 

foreign sources, there is a predominance of The New York Times, followed by the 

international news agencies.



24

Table 3 – Classification of the news stories published by the newspaper 
Folha de São Paulo during the post-electoral period according to their 
source (November 9 – December 14, 2000).

Source Total

Folha’s Staff Correspondent in the U.S 

Local reporters                           

48.3 %

7.9 %

56.2 %
(n=85)

Foreign Sources The New York Times

Other U.S. newspapers

International News agencies

Other foreign sources

16.9 %

5.6 %

12.6 %

8.6 %

43.7 %
(n=66)

b) How did Folha interpret the events of the post-election period?

In the post-election period, the analysis focused on the interpretations presented 

by news coverage of the conflicts that followed election day. All news stories containing 

references to the causes or significance of these events were coded. Such references were 

found in only 30 of the 151 news stories. The low number of stories providing some type 

of interpretation (20%) indicates that journalists refrained from making or presenting 

more explicit evaluations about the events. Therefore, it is important to note that the 

analysis that follows is not representative of the whole post-election news coverage. It 

refers to this smaller set of news stories that offered some interpretive background on the 

basis of which the significance of the events could be assessed.

The 30 news stories were classified according to four main types of interpretation. 

Table 4 presents the results of this classification. The causes for the confusion and the 

impasse that followed the election were attributed mainly to features of the electoral 

system. This interpretation was present in almost half of the 30 news stories. This 

framing was followed by those evaluations that emphasized the role of political 

institutions and of the mass media. Finally, the fourth most frequent interpretation was 

the one which argued that the defeat in the popular vote would undermine the legitimacy 



25

of an eventual Bush administration. Other types of interpretation accounted for 15% of 

the total.

Table 4 – Interpretations about the electoral impasse presented by 30 
news stories printed in the post-election period by the newspaper 
Folha de São Paulo (November 9 – December 14, 2000). 

Interpretation: Frequency:

Responsibility of the electoral system

Responsibility of political institutions

Responsibility of the media

Defeat popular vote undermines legitimacy of Bush

Other interpretations

42.4%

15.1%

15.1%

12.1%

15.1%

Total: 33 (100%) *

* This number is higher then the number of news stories (30) because 3 of them 
presented more than one interpretation.

The Responsibility of the electoral system

After presenting the main interpretations that were offered by Folha’s post-

election coverage, I will now describe them in more detail. The most frequent 

interpretation, found in 14 of the 30 news stories, was the one that explained the impasse 

in terms of the shortcomings of the U.S. electoral system. In some instances, Brazilian 

journalists presented this frame in explicit ways. A local journalist from Folha argued, 

for example, that the conflicts in the counting of the votes call into question the country’s 

electoral system (“Divisions weaken the winner,” November 24). In the last day of the 

post-election period, the correspondent concluded that “The long post-electoral impasse 

showed that the country which gives lessons about democracy to the rest of the world 

needs to change the form by which it chooses its president” (“Bush wins,” December 14). 

More frequently, journalists quoted others to criticize the electoral system of the United 

States. A report reprinted from The New York Times quotes U.S. political leaders to this 

end. Republican Senator Mitch McConnel argues that “in the dawn of the 21st Century it 



26

is inexcusable that the most advanced democracy of the world still uses voting systems 

created just after World War II.” Democratic leader Scott Harshbarger is quoted saying 

that the fiasco of Florida made imperative a revision of voting and counting systems and 

concluded: “This 19th Century system is completely obsolete and unacceptable.” 

(Congress wants to change elections,” December 14).

The criticisms about the U.S. electoral laws and institutions were frequently 

presented in terms of the “Banana Republic” frame. According to this interpretation, the 

disputes over the final outcome of the election indicate that the United States has the 

same type of political problems and archaic institutions as those of less advanced 

countries. In the first day of the post-election period, the correspondent argued that 

American electoral institutions behaved like those of Peru. In a news story with the title 

“The rest of the world satirizes U.S. election” (November 10), a journalist of the news 

agency Reuters presents the critical comments made by foreign politicians, experts and 

media about the confusion in the election. The journalist quotes an unnamed expert who 

argues that the U.S. electoral system is worse than the one adopted by Azerbaijan. He 

also quotes an editorial from the Cuban newspaper Granma entitled “Banana Republic,” 

which ridiculed the confusion in the electoral process, and a politician from Russia who 

calls the U.S. electoral system “stupid.” In a report reprinted from The New York Times, 

one academic refers to a Spanish friend who compared the state of Florida to a Banana 

Republic and another scholar admits that the state has an obsolete voting system 

(“Electoral confusion undermines Florida’s reputation,” November 16).

The Brazilian electoral laws and institutions were compared to those of the United 

States. A local reporter quotes Brazilian president Fernando Henrique Cardoso, who 

presented the recent municipal elections in Brazil as an example of democratic 

consolidation. The president argues that the “powerful neighbor” did not manage to count 

the votes so fast and so accurately as in Brazil, where final results are known in the same 

day of the election because a fully computerized voting system (“FHC is ironic about 

delay in the counting,” November 11). A short report reprinted parts of an editorial from 

The New York Times’ which stated that the Brazilian electoral system is more advanced 

than the American (“Newspaper complements voting system in Brazil,” November 25). 

The editorial is quoted affirming that Brazil carried out successfully its first entirely 



27

digital election, when more than 100 million people voted with the assistance of 

computers.

Even when journalists opposed these ironic comments about the U.S. political 

system they could not avoid criticizing some features of the electoral system, particularly 

the electoral college. One of Folha’s local journalists criticizes the ironic and humorous 

comments that were circulating in Brazil about the deadlock in the U.S. election. 

Although the journalist opposes such interpretations, he defines the electoral college as 

an “anachronistic” institution. He also argues that the possibility of having a president 

elected without the majority of the popular vote is a clear shortcoming (“The American 

elections and the gibe of the butler,” November 15).

The fact that obsolete voting systems tend to be more frequent in marginalized 

communities was also stressed. In a report from The New York Times candidate Al Gore 

argues that “old and cheap machines are usually installed in areas with low-income 

population, minorities or seniors” (Blacks had more chance of having their votes 

invalidated,” November 30). The report also presents the charges put forward by the 

African-American leadership (Jesse Jackson and the NAACP) according to which Florida 

authorities systematically blocked the access of blacks to the voting locations or 

prevented them from registering.

In a news story which asked why the richest country in the world still has 

precarious voting systems in most of its states, the correspondent argues that the answer 

lies in the lack of political interest in improving the electoral institutions. This lack of 

interest on the part of politicians would explain why only a minority of voters use 

computers and why 25% of them vote with machines that were invented in 1892 (“Only 

8% of the cities have electronic voting,” November 10). In a similar way, a news story 

from The New York Times argued that the main reason for the existence of obsolete 

voting machines in a time of technological advancement is the higher cost of 

computerized systems (“USA have chosen to economize in their electoral system,” 

November 20).



28

The Responsibility of political institutions

The post-election conflicts were also framed in terms of the deficiencies of the 

American political institutions. This criticism was sometimes directed to the institutions 

of the state of Florida. An advisor of candidate Al Gore was quoted saying that the state’s 

attorney general was a puppet of the Bush family and was intentionally manipulating the 

election to favor them (“Judge order the continuation of the recounting in Florida,” 

November 14). But the institution that was the main target of criticism was the Supreme 

Court. A reporter of The New York Times argued that the Court’s decision to suspend the 

recounting of votes followed ideological lines and that this decision was seen by the 

American public as a pro-Bush political intervention. As a result, there was a great risk 

that the legitimacy of the Court would be undermined by its partisan decisions (“Supreme 

Court risks loosing legitimacy,” November 12). In a similar way, a journalist from the 

Spanish newspaper El País argued that the partisan character of the judiciary’s 

deliberations reflects the extreme polarization of the country’s political scene (“End of 

the dispute will be political,” December 13). In the final day of the post-electoral period, 

one of Folha’s local reporters presented several critical evaluations of the Court’s final 

deliberation. An academic expressed concern about the possibility that the Court’s 

Justices might be seen by society as lacking neutrality and Democratic leader Jesse 

Jackson was quoted saying that the Court’s decision was politically motivated and 

undermined its moral authority. The article also presents similar critical evaluations of 

the role of the Supreme Court by the newspapers The New York Times and USA Today

(“Supreme Court’s decision is criticized,” December 14).

The Responsibility of the media

The role of the media in the post-electoral impasse was another major object of 

critical evaluations. One of Folha’s local reporters argued that the TV networks deceived 

the public by hiring the same institute to do exit polls in Florida, in an unparalleled 

disaster in the history of the press. The journalist interprets the fiasco of election night, 

when the networks mistakenly announced the victory first of Gore and then of Bush, as a 

result of the lack of reporters in Florida and the reliance on celebrity journalists to cover 



29

the election (“TV networks caused catastrophe,” November 9). A report from The New 

York Times criticized the way the TV networks covered the final deliberation of the 

Supreme Court, arguing that reporters failed to present coherent or clear interpretations of 

the Court’s sentence (“American TV networks get confused once more,” December 14).

The defeat in the popular vote as undermining the legitimacy of Bush’s presidency

Journalists also assessed the consequences of the fact Bush could become the first 

president in the 20th Century to be elected without winning the popular vote. Folha’s 

correspondent presented this interpretation in the first day of the post-election period. 

Later on, a local reporter argued that the confusion and conflicts that followed the 

election would undermine the legitimacy of the next president (“Divisions weaken the 

winner,” November 24). In the last day of the post-election period, the correspondent 

concludes that “The 2000 elections exposed an outstanding division of the American 

people and caused a long and stressful post-electoral battle that might stain the four years 

mandate of Bush and raise serious doubts about the legitimacy of the Republican victory” 

(“Confused decision of the judiciary guarantees victory,” December 14).

Other interpretations

Besides the four main interpretations provided by the newspaper Folha de São 

Paulo about the post-electoral events, other types of evaluation were also presented. Two 

news stories included arguments according to which the credibility of American 

democracy was shaken by these events. One report from a local reporter of Folha

presented the opposite evaluation, namely that the events indicate the strength of U.S. 

democracy, which, in contrast to Brazil, is characterized by solid, stable and long lasting 

institutions and laws (“The American elections and the gibe of the butler,” November 

15). Finally, some references were made about the role of individuals, particularly vice-

president Al Gore and Green Party candidate Ralph Nader, in creating or worsening the 

electoral impasse.



30

TV Globo’s newscast Jornal Nacional

In the case of the newscast Jornal Nacional, the news coverage also increased 

dramatically in the post-electoral period. All 16 editions analyzed included news stories 

about the conflicts in the counting of votes, totaling 24 minutes and 42 seconds of news 

coverage. The television news coverage of this phase was therefore three times more 

frequent than that of the campaign period and took 60% more time, even though the post-

election period was shorter. As for the journalists in charge of producing the reports, 12 

of the 16 news stories included an introduction by the anchor followed by a report of the 

correspondent in the U.S., journalist Zileide Silva. In the 4 remaining news stories only 

the anchor appeared reporting the latest developments, with no participation of reporters.

a) How did Jornal Nacional interpret the events of the post-election period?

As in the campaign period, JN’s coverage of the post-electoral impasse was 

heavily episodic, with news stories basically reporting the latest developments and 

quoting the two main candidates and their representatives. In only 3 of the 16 news 

stories were interpretations of the conflicts presented. In the first two days of the period 

of analysis (November 27 and 28) the reporter presented the evaluation of the impasse by 

candidate Al Gore. The democratic candidate is quoted saying that the recounting of 

votes in Florida is necessary to guarantee the integrity of the country’s democracy and 

that to ignore a single vote means to ignore democracy.

In the last day of the post-election period (December 14), Jornal Nacional

presented the longest of all reports, which lasted for 4 minutes and 41 seconds. It 

included the participation of one of the anchors, the correspondent in the U.S. and the 

correspondent in London, Marcos Losekann. The London correspondent presents the 

reaction of European leaders and media to the confirmation of Bush’s victory. The report 

does not focus on the post-electoral conflicts but instead on assessing what the transition 

to a Republican presidency would mean for world politics. The London correspondent 

reports that the British media, mainly the tabloids, criticized with irony the lack of 

knowledge in foreign affairs of the new president. He also reported on the concern of 

European leaders that Bush would lead the world to a new arms race or that he would 



31

adopt an isolationist foreign policy. Thus the final outcome of the election tended to be 

framed in negative terms by the last news story of the post-election period.

CONCLUSIONS

The content analysis of the newspaper Folha de São Paulo and of the newscast 

Jornal Nacional shows important differences between their news coverage of the 2000 

U.S. election. Although Folha also focused on horse race aspects of the campaign and on 

a descriptive style of reporting, it offered its readers a broader range of interpretive 

frames when compared to JN. For example, the newspaper printed reports that discussed 

the candidates’ issue positions and proposals, including their standpoints on Latin 

America and on the relationship between Brazil and the United States. Without such 

focus on the differences and/or similarities of candidates’ platforms it is very difficult to 

understand the significance of each alternative and of the electoral process as a whole. In 

the case of TV news, the policy position of the candidates was never the main focus of 

the reporting. TV Globo’s newscast also did not include news stories that centered on the 

personality of the candidates. Television news was completely dominated by an episodic 

news coverage and by a descriptive style of reporting.

Despite the differences between the two media, the results of the content analysis 

show that Brazilian journalism tended to cover the 2000 U.S. election primarily in terms 

of horse race and episodic frames. This type of reporting raises two important questions. 

The first refers to the impact of these frames on audience’s views about politics in 

general and the U.S. election in particular. Previous research in the U.S. has shown that 

the focus on strategy and game prevents voters from learning more about the electoral 

process, mainly in what concerns candidates’ issue positions (Patterson, 1980). The 

framing of the political process in terms of candidates’ strategies and manipulations also 

contributes to activate cynicism about politics in the mass public (Capella and Jamieson, 

1997). On the other hand, episodic news stories elicit individualistic rather than social-

oriented responses to public matters, preventing viewers from seeing the interconnections 

between social problems and the actions or inactions of political leaders (Iyengar, 1994). 

In short, the focus on horse race and episodic frames, and the resulting lack of attention to 



32

the substantive aspects of the campaigns, do not contribute to promote a more effective 

citizen involvement in politics in general and in electoral processes in particular.

The second question raised by the findings of the content analysis of the Brazilian 

media refers to the features of the country’s journalistic culture. What does the analysis 

of the coverage of the 2000 U.S. election tells us about Brazilian journalism? For some 

scholars, the American model of objective journalism has had the biggest impact in the 

development of Brazilian journalism, in spite of other influences (Marques de Melo, 

1985; Lins da Silva, 1991). Others suggest that the specific social and political context of 

the country has led to “reinterpretation” of the independent model of journalism as 

practiced in the United States (Albuquerque, 2000). In fact, survey research with 

Brazilian journalists suggests that they tend to embrace interpretive and investigative 

roles much more than their American counterparts (Herscovitz ad Cardoso, 1998). 

Nevertheless, the results of the content analysis presented in this paper indicate that, at 

least in the coverage of elections, Brazilian journalists adopt similar framing procedures 

when compared to their American counterparts, namely by focusing on horse race and by 

adopting a more descriptive style of reporting. The lack of significant differences 

between the framing patterns of news stories produced by Folha de São Paulo’s staff and 

those written or based on foreign sources further lends support to this interpretation.

When the post-election conflicts erupted, postponing the final results of the U.S. 

presidential election, the Brazilian media offered intense media coverage. Nevertheless, 

this coverage, particularly in the case of TV Globo, tended not to contextualize events in 

terms of interpretive or analytical frameworks that could help the public in assessing the 

significance of the conflicts. Research with audiences has shown that the presentation of 

such evaluations by journalists is important, since factual coverage without interpretation 

makes little sense for audiences (Graber, 1994). In the specific case of TV news, research 

with viewers of Jornal Nacional’s suggests that although audiences don’t recall much of 

the factual information presented by news stories, they have a better performance in 

identifying and applying the interpretive frameworks presented by them (Porto, 2000). In 

their coverage of the 2000 U.S. presidential dispute, the newspaper Folha de São Paulo

presented evaluations of the post-election events in 20% of its news stories, but the 

newscast Jornal Nacional introduced almost no interpretations about these events. The 



33

episodic nature of the coverage offered by the Brazilian media, particularly by television, 

might have contributed to prevent local audiences from putting the post-election conflicts 

in a broader context.

The results of the content analysis of the coverage of the 2000 U.S. presidential 

election by two of the most important Brazilian news media have therefore important 

implications. On one hand, they show similarities with the types of framing applied by 

U.S. journalists, providing further evidence of a greater convergence of both journalistic 

cultures. On the other hand, they suggest that the type of coverage provided might not 

always have helped Brazilian audiences in assessing the substance of the electoral 

campaign or the significance of the events. 

References:

Albuquerquer, Afonso de
2000 “Um outro ‘Quarto Poder’: imprensa e compromisso político no Brasil,” 

Contracampo, n. 4, pp. 23-57.

Amaral, Roberto and César Guimarães
1994 “Media monopoly in Brazil,” Journal of Communication . Vol. 44, n. 4, pp. 26-

40.

Barnhurst, Kevin and Diana Mutz
1997 “American journalism and the decline in event-centered reporting,” Journal of 

Communication, Vol.47, n. 4, pp. 27-53.

Bennett, W. Lance
1988 News: The Politics of Illusion. New York: Longman.

Brittos, Valério
2000 “As Organizações Globo e a reordenação das comunicações,” Revista Brasileira 

de Ciências da Comunicação, Vol. 23, n. 1, pp. 57-76.

Cappella, Joseph and Kathleen Jamieson
1997 Spiral of Cynicism. New York: Oxford University Press.

Entman, Robert
1994 “Framing: Toward clarification of a fractured paradigm,” in M. Levy and 

Gurevitch, eds, Defining Media Studies. New York: Oxford University Press, pp. 
293-300.

Gamson, William
1995 Talking Politics, Cambridge: Cambridge University Press.



34

Gamson, William and Andre Modigliani
1989 “Media discourse and public opinion on nuclear power: a constructionist 

approach,” American Journal of Sociology, 95, pp. 1-37.

Gitlin, Todd
1980 The Whole World is Watching. Berkeley: University of California Press.

Graber, Doris
1994 “Why voters fail information tests: can the hurdles be overcome?”, Political 

Communication, Vol. 11, pp. 331-346.

Hallin, Daniel
1994 We Keep America on Top of the World. New York: Routledge.

Herscovitz, Heloiza and Adalberto Cardoso
1998 “The Brazilian journalist.” In David Weaver (Ed.), The Global Journalist. 

Cresskill: Hampton Press Inc.

Iyengar, Shanto
1994 Is Anyone Responsible?. Chicago: The University of Chicago Press.

Kucinski, Bernardo
1998 A Síndrome da Antena Parabólica. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo.

Lawrence, Regina
2000 “Game-framing the issues: tracking the strategy frame in public policy news,” 

Political Communication, Vol. 17, pp. 93-114.

Lima, Venício A. de
1988 “The state, television, and political power in Brazil,” Critical Studies in Mass 

Communication, Vol. 5, n. 2, pp. 108-128.

1998 “Os mídia e a política.” In Maria das Graças Rua and Maria Izabel V. de 
Carvalho (Orgs.), O Estudo da Política. Brasília: Paralelo 15, pp. 209-230.

Lins da Silva, Carlos Eduardo
1990 O Adiantado da Hora. São Paulo: Summus.

Marques de Melo, José
1985 A Opinião no Jornalismo Brasileiro. Petrópolis: Vozes.

Neely, Francis
1999 Human-interest frames, competing attitude objects, and understanding political 

policies. Paper presented to the Annual Meeting of the American Political 
Science Association, Atlanta GA, September 2-5.

Neuman, Russell, Marion Just and Ann Crigler
1992 Common Knowledge. Chicago: University of Chicago Press.



35

Patterson, Thomas
1980 The Mass Media Election. New York: Praeger.

1993 Out of Order. New York: Vintage.

Porto, Mauro
2000 Making sense of politics: TV news and audiences’ interpretation of politics in 

Brazil. Paper delivered at the Annual Meeting of the Latin American Studies 
Association (LASA), Miami, USA, March 16-18.

Robinson, Michael and Margaret Sheehan
1980 Over the Wire and on TV. New York: Russel Sage Foundation.

Scheufele, Dietram
1999 “Framing as a theory of media effects,” Journal of Communication, Vol. 49, n. 1, 

pp. 103-122.


